December in Zweden - Reisverslag uit Valbo, Zweden van Tessy Luger - WaarBenJij.nu December in Zweden - Reisverslag uit Valbo, Zweden van Tessy Luger - WaarBenJij.nu

December in Zweden

Door: Tessy Luger

Blijf op de hoogte en volg Tessy

01 Januari 2016 | Zweden, Valbo

Hoi allemaal,

Ondertussen hebben we de hele maand December gehad. Een maand met de meeste feestdagen én de kortste dag. Dat betekent dat onze dagen alleen maar korter zijn geworden! Zeg maar, 08.00 zon komt rustig op, en vóór 15.00 gaat de zon alweer onder.

Op 3 december ging een collega van mij, Hasse, zijn thesis verdedigen. Voor degenen die benieuwd zijn hoe het er in Zweden aan toe gaat: binnen het uur ben je niet klaar, je mag in Zweden wat langer zweten! Tijdens je 'doktorand' in Zweden, die doorgaans 4 tot 5 jaar duurt, afhankelijk van hoeveel onderwijs je zult geven, heb je een halftijdse verdediging en de verdediging n.a.v. je thesis die bepalend is of je de titel dokter/PhD haalt of niet. Tijdens zo'n verdediging heb je 1 opponent, een examencommissie die bestaat uit 3 leden en publiek. Dus het is, net als in Nederland, een openbare verdediging. Maar, de regels zijn wel wat strikter hier: de opponent mag in geen enkel opzicht samenwerkingen o.i.d. hebben met jou of één van je begeleiders. Dus, het vinden van deze opponent, met voldoende kennis van jouw vakgebied, is soms erg lastig! Tijdens de openbare verdeding zal eerst de ene opponent met de kandidaat in discussie gaan, hierna de commissieleden en ook het publiek mag daarna vragen afvuren op de kandidaat. Al met al heeft Hasse zijn thesis heel goed verdedigd en was hij na 3 uur verdedigen klaar om het positieve oordeel van de commissie te ontvangen. Na afloop van deze ceremonie mochten we allemaal bij het diner en feest zijn om samen met Hasse deze mooie dag te vieren!

De dag na de Zweedse promotie ben ik een lang weekend naar Stockholm geweest en heb ik enkele dagen met mijn ouders doorgebracht. We hebben vooral Gamla Stan samen bekeken, Skansen gezien en in leuke tentjes geluncht, gedronken en gegeten. Ik heb ze bovendien meegenomen naar een traditioneel Kerst Buffet in een restaurant Blå Porten vlakbij het schip Vasa en het openlucht museum Skansen. We hebben hier alle heerlijkheden van vis tot aan zoete dessert mogen proeven! Zeker een aanrader voor iedereen die in december Zweden bezoekt.

Half december mocht ik met alle universiteitsmedewerkers mee met de 'Akademia dagen'. Dit zijn dagen waarop ze samen terublikken naar het afgelopen semester en ook vooruitkijken naar het komende semester. Dit werd georganiseerd op een boot van Stockholm naar het Finse eiland Åland. Na de formaliteiten was er het kerst buffet, ook erg lekker maar die in Stockholm was toch net wat beter :). Na het eten was het feest! Dus tot in de kleine uurtjes doorgefeest en daarna lekker slapen in je eigen (!!!) cabin. Voor degenen die vergaten dat we in Finland zaten, ja ik dus..., wordt je een uur te vroeg wakker. Best jammer, want dan is de nacht erg kort. De dag erna hadden we alleen 's ochtends een presentatie, en daarna was het vrije tijd!

Met Kerst en Oud & Nieuw heb ik weer bezoek van Bjorg!!!! Toen hij aankwam hebben we gelijk de volgende dag een auto gehuurd en zijn we het binnenland in gegaan en hebben we verschillende plaatsen aangedaan: Sandviken, Sundborn, Falun, Borlänge, Rättvik, Mora, Bollnas, Alfta, Söderhamn. Sandviken staat bekend om haar vroegere ijzerproductie en -handel. Sundborn heeft een prachtig meer. Falun had ooit een zeer grote kopermijn, waar later ook goud werd gevonden. Deze mijn is nu uitgeput maar wel in gebruik voor interessante rondleidingen. Rättvik ligt aan het grote Zweedse meer Siljan, prachtig! Helaas hadden wij wat lelijk weer, dus in het voorjaar en de zomer is het waarschijnlijk prachtig daar! Mora is een klein stadje ten Noorden hetzelfde grote meer Siljan, met ontzettend leuke kleine straatjes met schattige huisjes. Söderhamn is een kleine havenstad, die volgens mij erg mooi is wat we in het schemerdonker konden zien. Op Kerstavond kwamen we terug.

Eerste Kerstdag hebben we gevierd samen met Jennie (collega), haar man Richard en hun twee kleine kinderen Tova Elise en Rowan. We hadden allemaal wat lekkers gekookt en het was een hele geslaagde avond.

Na de Kerstdagen zijn we met de trein naar Umeå gegaan, 600 km ten Noorden van Gävle. We hebben eerst halverwege een tussenstop gemaakt in Sundsvall, heel mooie plaats! Het was erg koud toen we hier waren, temperaturen tot -11, brrrrr!!! Met veel slaap en nieuwe energie kwamen we op Oudjaarsdag weer terug in Gävle en hebben we de avond met z'n 2-en doorgebracht, dus ook samen geproost om twaalf uur :).

Gelukkig nieuwjaar voor iedereen!
Met heel veel gezondheid, geluk, gezelligheid en succes voor 2016!

Heel veel liefs,
Tessy

  • 06 Januari 2016 - 08:58

    Manouk:

    Lieve Tess,
    Dat klinkt als een goede besteding van december 2015. Voor jou ook veel goeds voor het nieuwe jaar en ik kijk er naar uit om je weet te zien.
    Dikke kus van mij

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tessy

Scandinavië blijft me boeien. Nadat ik tijdens mijn Bachelor 3 maanden in Jyväskylä, Finland heb gestudeerd, ga ik nu Zweden eens bewonderen. Voor mijn promotie heb ik de kans gekregen om 3 maanden naar Gävle, Zweden te gaan. Ik ga samenwerken met een professor van de Universiteit van Gävle. Ik woon deze 3 maanden in Valbo, Zweden. Af en toe zal ik een update geven op deze site zodat jullie ook een beetje kunnen meegenieten :).

Actief sinds 30 Dec. 2008
Verslag gelezen: 210
Totaal aantal bezoekers 8730

Voorgaande reizen:

17 Oktober 2015 - 23 Januari 2016

Werkbezoek Zweden

05 Januari 2009 - 31 Maart 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: