De heenreis - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Tessy Luger - WaarBenJij.nu De heenreis - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Tessy Luger - WaarBenJij.nu

De heenreis

Door: Tessy

Blijf op de hoogte en volg Tessy

08 Januari 2009 | Finland, Jyväskylä

Nou, de heenreis op maandag 5 januari. Dat was nog eens een ervaring. De eerste keer vliegen dan met een bonzend hart in de file staan van voor Venlo tot aan het Düsseldorf Airport. Gelukkig had onze vlucht ook vertraging, dus we konden nog net op tijd onze bagage inleveren. Na afscheid te hebben genomen van mama, papa en Pieter kon ik mijn handbagage laten checken (wat een gedoe zeg) en zou de vlucht om 9.45 vertrekken. Uiteindelijk zijn we pas om 13u opgestegen vanwege het weer... In Helsinki aangekomen hebben we onze reis vervolgd naar Helsinki Railway. Hier kregen we te maken met klaarblijkelijk het 'stereotype Fin', namelijk een dronken man die graag, totaal zonder bedoelingen, een praatje wil maken. Wat een verhalen vertelde hij. Dus tot zover Helsinke Railway. Na een treinreis van 3,5u kwamen we om 21.45u aan in Jyväskylä waar onze tutoren ons hebben opgehaald en gedropt bij onze kamers.
Nou, echt installeren in je kamer kon bijna niet, want het was al zo laat en vanwege die lange dag waren we ook bekaf!

Dinsdag 6 januari was een Finse feestdag. Hartstikke mooi en bijzonder om wakker te worden met een uitzicht op bossen en flats die helemaal wit zijn van de sneeuw. Jiri, een Tsjech, heb ik deze dag leren kennen. 's Avonds heeft hij ons vermaakt met het (waarschijnlijk) Tsjechische kaartspel Bang. Te ingewikkeld om zo in één zin uit te leggen.
Woensdag is de introductie dan echt begonnen op de universiteit. Een ontzettend mooi, modern en cool gebouw met een cheap-ass mensa! Onwaarschijnlijk gewoon, een onderhand onbeperkt eten maaltijd voor maar €2,40 incl. drinken, brood en salades erbij! In één woord, TOP. Na bijeenkomsten en rondleidingen gehad te hebben konden we eindelijk naar een supermarkt om eens boodschappen te doen. En opmerkelijk, maar de Lidl is hier niet zo goedkoop als die in Nederland lijkt.
Donderdag was alweer de tweede introductiedag. Dit keer niet lopend naar uni, zoals woensdag, maar met een mountainbike die ik in een illegaal lijkende winkel heb gekocht. Prima fiets, ook al werken de versnellingen niet optimaal.... Natuurlijk altijd uitkijken dat je niet uitglijdt op die sneeuw, maar na enige tijd wordt je er wel handig mee. Als je ziet dat de auto's gewoon 70km/h rijden, dan zal het met de fiets ook wel moeten kunne. 's Avonds zijn we met z'n allen bij een soort van italiaan-mexicaan-turk gaan eten. Geen punt als je je half opgegeten pizza in alluminiumfolie meeneemt naar huis.

Al met al volop indrukken hier in Jyväskylä, maar later meer.

  • 08 Januari 2009 - 21:29

    Eveline:

    Tessy! Leuk dat je al zoveel leuke ervaringen hebt opgedaan!:)
    Ik blijf regelmatig op je site kijken! Ik ben trouwens gister aangenomen bij Roompot(Hof van Domburg!) Dan weet je dat ook vast!;)..
    Alle goeds! (K)

  • 08 Januari 2009 - 21:49

    Martje:

    Heej Tessy!

    Ik had toen straks nog aan je gedacht of je er al zou zijn, wist niet meer precies welke data je vertrok :)! Maar zo te zien gaat het helemaal goed komen daar in het mooie Finland!! Is het daar ook zo koud?? Ik wens je heel veel plezier nog deze week, introductie :D Altijd leuk. Veel exchange students? Geniet ervan meid! Liefs Martje

  • 08 Januari 2009 - 22:18

    Anouk:

    hey tess!!

    leuk, je eerste berichtje!!
    finland onder een laagje sneeuw, lijkt me onwijs mooi! zet je binnenkort ook foto's op de site?
    weet je al hoe je Jyväskylä op zn Fins uitspreekt? ;)
    ben benieuwd naar je volgende berichtje!

    liefs anouk

  • 08 Januari 2009 - 23:00

    Iina:

    Yes, Tessy!!

    Geniet ervan: in Finland hebben de vrouwen de macht (de President is een vrouw, en zeker helft of ietsie meer van de ministers, parliament deelnemers en de hoofden van de belangrijkste bedrijven zijn wel vrouwen. ;-)

    hartelijke groet,
    Iina

  • 09 Januari 2009 - 08:36

    Loes:

    Hey Tes,

    Fijn dat je goed aangekomen bent,ondanks alle files/vertragingen/ed. :DIk ga je binnenkort een mail sturen --> we zitten in de eerste week van het blok en heb het nu al druk haha. Dus je hoort van me!!

    Groetjes Loes

  • 09 Januari 2009 - 13:01

    Hannie:

    goh ...leuk meissie , om je zo te kunnen volgen !
    beleven wij jouw avontuur ook een beetje mee ! hoe ver was het ook al weer naar de uni ? hier weer alles rustig ...gr h x

  • 09 Januari 2009 - 13:45

    Leonie:

    Zusje , geniet ervan ... dit is jou ding en haal eruit wat erin zit !
    We denken aan je.

  • 09 Januari 2009 - 18:39

    Sanne:

    Heey Tessy!

    Goed om te horen dat je veilig bent aangekomen.. Hier in Maastricht gaat 't drukke leven gewoon door, hopelijk kan jij toch een beetje 'vakantie' hebben daar! Als je maar gaat genieten en lekker veel ervaringen op gaat doen enzo :).. Maar dat wil wel lukken, toch?! Ik zal je site zeker nog eens vaker checken, ook vanuit Sydney :D!

    Veel plezier! Liefs, Sanne

  • 09 Januari 2009 - 19:23

    Detlev:

    haa Tess! alles goed daaro? Voel je je al een beetje thuis tussen de Scandinavo;s?
    Mooi om te horen dat het allemaal goed bevalt,
    Wat vieren de Finne eigenlijk op 6 januari?? Toevallig toch geen drie koningen he :)
    Zorg maar dat je er warmpjes bij blijft zitten, bijvoorbeeld met een slok vodka op zenne tijd ;)
    Ik kijk al uit naar je volgende bericht...

    dikke kus Detlev

  • 10 Januari 2009 - 14:12

    Caro:

    Heuj Tessy!
    Superleuk om je berichtjes te lezen! En je hebt niks gemist woensdag want VVS Sittard kwam niet: ze wilden niet door het gladde & besneeuwde Limburg banjeren, hun leven wagen voor volleybal! ;p Dus we hebben 4-0 gewonnen! OEEHOEE! En de vesten worden vast heel gaaf! :) Zwart met goud! Geniet er van daar en ik ben alweer benieuwd naar je nieuwe berichtje! Liefs Caro

  • 10 Januari 2009 - 15:30

    Dorien:

    Heey tjick!
    Ik ben fan van je verhalen! Kan niet wachten op de volgende! :)
    Geniet van je avontuur! Liefs!

  • 10 Januari 2009 - 18:17

    Minka:

    Heey Tessy!

    Leuk verhaal! Geluk dat je vlucht vertraging had zeg! Heb je al foto's gemaakt? Ben benieuwd.
    Veel plezier nog!

    xx Minka

  • 10 Januari 2009 - 21:12

    Floski :

    Hey Tess!
    Leuke site!:D Das wel leuk dat we je trippie naar Finland kunnen volgen! Ik ben benieuwd naar je nieuwe verhaaltje! En wil je foto's maken van de omgeving die wil ik wel eens zien. Nou veel suc6 met je school en morgen niet vallen met schaatsen hè! :P
    Ik spreek je nog wel over skype!
    Mazzelll!!

  • 11 Januari 2009 - 13:01

    Hélène:

    Hey Tessy!

    Goed te horen dat je veilig bent aangekomen! Heel veel plezier daar en succes met het snowboarden ;)!

    Groetjes!

  • 12 Januari 2009 - 10:41

    Medewerkers P&S :

    Leuk om op deze manier iets van jou te horen en op de hoogte te blijven van je wel en wee in Finland. Wij hebben ook van het sneeuwlandschap kunnen genieten en kunnen schaatsen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tessy

Scandinavië blijft me boeien. Nadat ik tijdens mijn Bachelor 3 maanden in Jyväskylä, Finland heb gestudeerd, ga ik nu Zweden eens bewonderen. Voor mijn promotie heb ik de kans gekregen om 3 maanden naar Gävle, Zweden te gaan. Ik ga samenwerken met een professor van de Universiteit van Gävle. Ik woon deze 3 maanden in Valbo, Zweden. Af en toe zal ik een update geven op deze site zodat jullie ook een beetje kunnen meegenieten :).

Actief sinds 30 Dec. 2008
Verslag gelezen: 124
Totaal aantal bezoekers 8722

Voorgaande reizen:

17 Oktober 2015 - 23 Januari 2016

Werkbezoek Zweden

05 Januari 2009 - 31 Maart 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: