En toen! - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Tessy Luger - WaarBenJij.nu En toen! - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Tessy Luger - WaarBenJij.nu

En toen!

Door: Tessy

Blijf op de hoogte en volg Tessy

15 Februari 2009 | Finland, Jyväskylä

Alweer ruim een week geleden dat ik een berichtje op deze site heb gezeg. Tsjah, m'n computer wil dan ook niet altijd meewerken helaas.

Maar goed, niet getreurd, vandaag dus weer een update over de gang van zaken hier.
Vrijdagavond (6 februari alweer) hebben we voor de verandering weer Chinees gegeten, en wederom heerlijk. Lekker veel groenten, en Xu Dashi schijnt erg dol te zijn op zout! Haha. Als toetje hadden Dalma en ik tiramisu gemaakt, en hij was echt supergoed gelukt! Iedreen vond het lekker. Dus dat geeft weer voldoening. Na wat drankjes zijn we allemaal weer naar huis gegaan. Met het goede voornemen te gaan slapen op mijn kamertje, moest ik dit plan nog even op zich laten wachten. M'n huisgenootje had wat vrienden van haar uitgenodigd, heel gezellig. Maar het geeft toch een andere sfeer (letterlijk als figuurlijk) wanneer iedereen drankspelletjes heeft gedaan en het ooit uit de hand kan lopen. Gelukkig, na tegen wat alcohollucht aan te hebben gepraat, kon ik om 02.00u weer wat dieper ademhalen.
Alweer zaterdag, en ook de verjaardag van m'n 'kleine' zusje! Dit jaar zonder haar grote zus, zal wel vreemd zijn even. In de ochtend zouden we 's ochends verzamelen om een fietstochtje naar de meren te gaan maken. Dus, iederen met goede moed op naar de meren. Na 10min was ik alweer uit de bocht gevlogen, dus toch nog niet helemaal geacclimatiseerd met al dat ijs op de wegen. Eenmaal onderweg bleek het toch wel heel erg koud te zijn, en dan zie je opeens een naakte vrouw voorbij lopen vanuit de sauna naar het meer waar we foto's van aan het maken waren. Haha. Jorgen, Sander, Marlies, Nina, Xu Dashi en ik wilden bij een pizzeria toch wel even wat gaan drinken. Dus, met het verlangen naar een warme chocomel gingen we naar binnen. Maar helaas, alleen koude dranken verkrijgbaar.... Maar goed, met de informatie in je achterhoofd van het practicum thermoregulatie, bestel je toch maar een koud drankje. De terugweg was een heel stuk minder koud! Gelukkig. Toen we tegen het eind van de middag weer thuis aankwamen, heb ik een heerlijke, lange, warme douche genomen. 's Avonds zijn we met dezelfde 6 mensen gaan eten bij Pizzaria Maria! Met studentenkorting, beter. En in Finland mag je gewoon de pizza die je niet op krijgt in aluminiumfolie mee naar huis nemen. Lekker goedkoop voor de volgende avond!

Zondag was het weer tijd voor een feestje. De tweede jarige hier in Jyväskylä. Na Jorgen was het dit keer de beurt aan Jiri (Tsjechië). Hij had grootse plannen, die nog allemaal uitgevoerd zijn ook. Ik heb nog even mee helpen voorbereiden voor het eten, en daarna zijn we lekker een vuurtje gaan stoken buiten! Heerlijk, met een drankje en een worstje erbij. Ook had Jiri de sauna gereserveeerd. Dus de tweede lichting kon ik er ook heen. Toen de worstjes op waren en het vuur nog lang niet uit eigenlijk, zijn we wel met z'n allen naar Jiri's kamer gegaan en hebben nog lekker aardappeltjes en kip gegeten. Daarna hebben we het alombekende 'Bang' gespeeld. Omdat dit nogal moeilijk was met zoveel 'nieuwelingen', hebben we maar een soort van hints gedaan met alleen omschrijven en uitbeelden. Dit was echt lachen, en de teams gingen ook echt hard tegen hard! Mooimooi. Vooral de manier waarop Xu Dashi 'evil' uitbeeldde was echt het toppunt! Haha.

Maandag, dinsdag en woensdag heb ik me wat voorbereid op de toets van die donderdag: 'Introduction to evolution and ecology'. Het was niet heel moeilijk de stof, maar wel veel begrippen. En natuurlijk ook mijn traditionele Finse lessen gevolgd. Donderdag was de dag van toets, dus na een stevige lunch en Finse les zijn we met z'n 4-en (Jorgen, Sander, Marlies en ik) naar de biologie faculteit gegaan. Hier moesten we eerst onze blaadjes allemaal door midden scheuren en onze naam overal opzetten. Toen kwamen er drie 'vragen' die we allemaal moesten beantwoorden. De eerste was: "Natural selection and conditions for its functioning". Ik weet nog steeds niet wat de vraag hier nu was, maar goed. Zal wel de Finse manier zijn.
Donderdagavond was het weer tijd voor een Stamtisch. Dit keer met het thema 'Latino', hoe origineel.... Wij, die-hards, waren de eersten die binnen waren! Niemand was echt goed verkleed, dus vandaar ook een dance contest voor de prijzen. Tot nu toe is dit de minst geslaagde Stamtisch geweest.

Vrijdag was het weer tijd voor een verjardag. En een grotere dit keer omdat Matias én Dalma allebei jarig waren en allebei ook 22 zijn geworden. Dus, met een warmmakertje van Chinees eten van Matias, hebben we daarna heerlijk Hongaars gegeten. Aardappels, uien, kaas, worst, eieren, créme fraîche en aroma. Heerlijk! En heel makkelijk op zich, zo uit de oven! Daarna hebben we nog lang na zitten kletsen en natuurlijk nog wat taart gegeten die de moeder van Dalma (uit Hongarije) had besteld bij een bakker hier. Superleuk!

Zaterdag was er hier in Jyväskylä een 'snow football tournament'. Helaas was ik net te laat om Jorgen en Sander te zien worstelen in de ijzige sneeuw, dus zijn Marlies, Nina en ik de trappen gaan beklimmen midden in de stad. Boven op de heuvel bleek er nog een uitkijktoren te zijn, dus we hadden uitzich op heel Jyväskylä. Helaas was het niet zo'n mooi weer, dus moeten we nog maar een keertje terug gaan! 's Avonds hebben we de restjes van het Hongaarse eten opgegeten en verder een relaxt avondje gehad.

Nu is het voorbereiden voor m'n ESN tripje naar Lapland! Ik vertrek morgen om 01.00u 's nachts (Finse tijd) en zal zondag om 05.00u 's ochtends weer terug komen.

  • 15 Februari 2009 - 20:34

    Iina:

    Ha Tessy,

    Waar ga je in Lapland toe? Lapland is namelijk een heel grote gebied op de aarde, niet alleen in Finland maar ook in Zweden en Norwegian. Lapland heeft een grondgebied zeker tien keer zo groot als de Koninkrijk der Nederlanden, denk ik.

    Tessy, ik vlieg op dinsdag a.s. naar Finland toe, voor een korte vakantie met mijn familie. Helaas, zal ik niet in Jyvaskyla zijn.

    Ik ga eerst naar de familie van mijn broer toe, mijn nichtjes Viivi (9 jaar) en Oona (4 jaar) te knuffelen, en daarna reis ik naar mijn ouders in Tampere toe.

    Hah, Tessy, word maar niet te Fins, hoor!! :-)

    groeten,
    Iina

  • 16 Februari 2009 - 10:08

    Maartje:

    Hey Tes :)

    Fijn om te weten dat je het daar nog steeds naar je zin hebt! Ik denk trouwens niet dat ik je nog kan komen bezoeken helaas ;) zou mooi geweest zijn... Nog heel veel plezier daar!!

    Dikke kus Maart

  • 17 Februari 2009 - 19:43

    Hanke:

    Hoi Tessy,

    Hoe is het daar in het koude Finland? Zo te lezen aan je verhalen vermaak je je wel!
    Ben wel benieuwd naar je verhaal over lapland, denk dat het er wel heel erg mooi is.

    Veel succes en plezier nog!

    x Hanke

  • 17 Februari 2009 - 20:55

    Minka:

    Heey Tessy!

    Aan lekker eten en drinken geen gebrek zo te lezen haha!
    Lijkt me erg leuk om naar Lapland te gaan! Ben benieuwd naar je verhalen daarover.
    Hoop dat het niet al te koud is;)

    xxx Minka

  • 26 Februari 2009 - 13:46

    Sanne:

    Hey Tessy,

    Leuk hoor om al je verhalen te lezen. Volgens mij vermaak je je prima daar in Finland.
    Veel plezier nog daar!!

    Liefs uit Suriname

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tessy

Scandinavië blijft me boeien. Nadat ik tijdens mijn Bachelor 3 maanden in Jyväskylä, Finland heb gestudeerd, ga ik nu Zweden eens bewonderen. Voor mijn promotie heb ik de kans gekregen om 3 maanden naar Gävle, Zweden te gaan. Ik ga samenwerken met een professor van de Universiteit van Gävle. Ik woon deze 3 maanden in Valbo, Zweden. Af en toe zal ik een update geven op deze site zodat jullie ook een beetje kunnen meegenieten :).

Actief sinds 30 Dec. 2008
Verslag gelezen: 182
Totaal aantal bezoekers 8739

Voorgaande reizen:

17 Oktober 2015 - 23 Januari 2016

Werkbezoek Zweden

05 Januari 2009 - 31 Maart 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: