(Winter)sporten en, jawel, schoolse activiteiten - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Tessy Luger - WaarBenJij.nu (Winter)sporten en, jawel, schoolse activiteiten - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Tessy Luger - WaarBenJij.nu

(Winter)sporten en, jawel, schoolse activiteiten

Door: Tessy

Blijf op de hoogte en volg Tessy

28 Januari 2009 | Finland, Jyväskylä

Vorige week heb ik natuurlijk weer vanalles gedaan en meegemaakt. Ik had voor het eerst echt een afspraak voor een course met een docent op de faculteit waar ik vakken volg. Ook heb ik, na lang wachten, eindelijk een studentenkaart ontvangen. Op dinsdagmiddag weer de Finse les, waar ik niet zo heel veel vooruitgang boek, maar dat komt omdat het echt de basic dingen zijn zoals begroeten en tellen. 's Avonds heb ik weer gevolleybald. Dit keer met de vrouwen en beginners, maar zelfs hier hangs het net op herenhoogte.....pff, hoog springen joh.
Vanaf woensdagochtend had ik het appartementje weer voor mij alleen, want m'n huisgenoot en haar zus gingen wat stedentripjes maken. Geen punt, wel relaxt op zich. En vandaag had ik ook mijn eerste echte les (seminar). Het gaat over evolutie en ecologie, dus wat uitgebreide informatie voortgaand op de middelbare school stof. Ook heb ik iedere dag even m'n samenvatting voor de toets van die aanstaande maandag (26.01) doorgenemen, maar is niet zo'n heel boeiend onderwerp (opbouw sportorganisaties in Finland), dus je aandacht raak je snel kwijt.

Vrijdagavond hebben Jorgen en ik lasagne gemaakt en ook dit keer waren de Chinezen zeer tevreden over het eten. Dat zeiden ze, maar je kon ze ook weer luid en duidelijk horen, haha! Wel mooi om te zien dat er veel cultuurverschillen zijn. Waar wij gewend zijn niet te smakken uit fatsoen, doen Chinezen dit juist wel. Waarschijnlijk om te laten merken dat ze het eten lekker vinden. Het plan om naar een 'metal-bar' te gaan met Matias heb ik maar laten gaan, want dat is toch niet helemaal mijn muziek...
Zaterdag was het weer tijd om de was te doen. Vrijdagavond was er een feestje geweest in het G-gebouw, en dat was te ruiken (een stank [van kots]), bah! 's Avonds heeft Jiri voor Nina en mij gekookt, iets Japans zei hij. Het smaakte prima, het moest een groente-noodles-ei pannekoek voorstellen, met kaas erop. Na het eten zijn we met z'n drieën naar sauna gegaan, want ESN had weer wat georganiseerd: de 'Ultimate Sauna Experience'. Dit was een heel eind fietsen! Eenmaal daar zijn we gelijk de sauna in gegaan, dames en heren apart. Dat is bij openbare sauna's volgens mij heel normaal hier. In Finland schijnt het ritueel te zijn om na een goed hete sauna buiten in de sneeuw te rollen of in een meer te gaan. Dus, ik, vol goede moed naar het meer, om daar in de vrieskou in het water van zo'n +3 graden te gaan. En, je zult het niet geloven, maar het valt echt reuze mee! Je hebt het niet eens koud (misschien wel als je een uur buiten blijft staan..)! Dus, volgende ronde, weer een keer naar het meer! Alleen je hoofd mag niet onder water komen, omdat je dan teveel afkoelt. Na deze 'experience' zijn we met z'n allen naar het centrum gefietst om naar de discotheek 'Night' te gaan. Mooie club ook, maar minder sfeer dan in de club 'Kharma'. Nadat de halve nacht erweer opzat zijn we maar weer richting Roninmäeki gegaan.
Zondag is m'n huisgenootje met haar verhalen over Stockholm en Helsinki weer thuisgekomen.

Maandag was het vroeg opstaan, want het tentamen begon al om 8.15u!! Lekker op tijd dus. Wat een systeem trouwens, je naam wordt opgenoemd en dan mag je pas naar binnen. Vervelend als je in de zaal A-M zit, want dan moet je heel lang wachten.....bijna iedereen was ook al binnen! Maar, solidair, iedereen mag pas beginnen als alle studenten binnen zijn (kwam ik achter toen ik eigenlijk al begonnen was, oeps). Is toch wel heel anders dan tijdens het eten, waar Finnen gewoon beginnen als hun bord voor hun neus staat, zonder te wachten op anderen. Zo zie je maar, cultuurverschillen kom je de hele tijd tegen, wel mooi!
Na het tentamen heb ik me met Jorgen en Sander even uitgeleefd tijdens wat tafeltennissen. Ook 's avonds kon ik mijn energie kwijt aan mijn eerste snowboardles! Na wat spelletjes om warm te worden en vertrouwd te raken met het board, mochten we een beetje vaart maken en proberen te snowboarden op vlak land. Stapje voor stapje steeds een wat hoger heuveltje op. Ging best wel aardig....maar op het einde lukte het even niet meer. Na de les, helemaal bezweet van de inspanning ben ik terug naar huis gefietst. Na een lekker warme douche was ik helemaal uitgeput van die lange, vermoeiende dag.
Gisteren was de planning om wat eerder te gaan naar het snowboarden, om 'achteruit idgen' (snowboard dwars zetten, soort remmend afdalen) te oefenen. Maar...ik kwam toch op de normale tijd aan. Tijdens de les moesten we weer gaan oefenen, en nu op een weer wat hogere heuvel. En het ging dit keer een stuk beter dan maandagavond! Gelukkig! De snowboardleraar stelde voor om met enkelen van ons met de T-bar lift naar boven te gaan, die helemaal tot boven aan de berg doorgaat. Toch niet vandaag, liever de volgende les. Eerst even het 'idgen' onder de knie krijgen!
Op naar de derde snowboardles!

  • 28 Januari 2009 - 11:07

    Angelique:

    Snowboarden, schaatsen, feestjes...Probeer je ons jaloers te maken (wat erg goed lukt!)? Was de eerste toets goed gegaan? Wij hebben morgen en vrijdag toets, dus hard duimen!

    Veel sneeuwplezier!
    Liefs

  • 28 Januari 2009 - 12:34

    Martje:

    Wow vet dat je lessen snowboarden neemt, lijkt me echt ontzettend leuk, maar ook heel moeilijk :/ Heel veel plezier!!

  • 28 Januari 2009 - 16:47

    Hélène:

    Hey Tessy, leuk je avonturen te lezen. Ben ook nog gaan snowboarden afgelopen zaterdag, bij Montana ;)! Veel succes met je tentamens en natuurlijk heel veel plezier bij je volgende sauna avonturen e.d.! Maak er geen soapies van hè ;)!! Groetjes uit Westerhoven!!

  • 29 Januari 2009 - 12:33

    Orpheus:

    He Tessy, niet te vaak de sauna in hoor.
    Een echte Fin gaat ook maar 1X per week. Je mag altijd van dat lekkere Finse brood meenemen.
    Have Fun!

  • 29 Januari 2009 - 16:34

    Minka:

    Wat een toffe dingen allemaal! Super dat je het zo naar je zin hebt:)
    xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tessy

Scandinavië blijft me boeien. Nadat ik tijdens mijn Bachelor 3 maanden in Jyväskylä, Finland heb gestudeerd, ga ik nu Zweden eens bewonderen. Voor mijn promotie heb ik de kans gekregen om 3 maanden naar Gävle, Zweden te gaan. Ik ga samenwerken met een professor van de Universiteit van Gävle. Ik woon deze 3 maanden in Valbo, Zweden. Af en toe zal ik een update geven op deze site zodat jullie ook een beetje kunnen meegenieten :).

Actief sinds 30 Dec. 2008
Verslag gelezen: 114
Totaal aantal bezoekers 8738

Voorgaande reizen:

17 Oktober 2015 - 23 Januari 2016

Werkbezoek Zweden

05 Januari 2009 - 31 Maart 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: