Eten en feestjes....of nog meer? - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Tessy Luger - WaarBenJij.nu Eten en feestjes....of nog meer? - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Tessy Luger - WaarBenJij.nu

Eten en feestjes....of nog meer?

Door: Tessy

Blijf op de hoogte en volg Tessy

05 Februari 2009 | Finland, Jyväskylä

Ja: eten en feestjes. Daar lijkt het hier helemaal om te draaien. En dat is deels natuurlijk ook zo, want hoe moet je anders je vrije tijd indelen? Daarbij komt nog dat het eten hier op de uni gewoon hartstikke goedkoop is, en dan wil je niet weten wat je allemaal krijgt / kunt nemen. Onbeperkt salades en brood eten en dan betalen voor het warm eten dat je uitzoekt. Ideaal, hoef je alleen in het weekend te koken!
En dan zijn er natuurlijk de feestjes. Ook afgelopen week zijn er weer een paar voorbij gekomen. Natuurlijk de beroemde (of toch beruchte :P) Stammtisch. Althans, onder de Erasmus studenten hier dan is deze happening alom bekend. Het thema was dit keer Carnaval, verzonnen door onze duitstalige vrienden! Dus wij, niet allemaal verkleed, maar zeker wel geschminkt, naar Kortepohja toe om deze gebeurtenis ook weer bij te kunnen wonen. Uiteraard geslaagd tot in de late uurtjes. Ook afgelopen weekend (ja, het volgende weekend is voor mij alweer begonnen) hebben we onze eigen feestjes georganiseerd. Zaterdag met z'n allen naar nachtclub (in Nederland: discotheek) Kharma na weer een overheerlijke maaltijd met z'n allen in mijn keuken! En wat kunnen die Chinezen toch smakken, en wat is Vincent (Fransman) toch een mooi mens! Ondanks dat niet iedereen de champignons lekker vond (lees: Vincent), was het een geslaagde maaltijd weer.
Zondag was het eerste verjaardagsfeestje hier, en die mocht er zijn. Het duurde maar liefst van 16 tot 24u! Hier hebben we heerlijk Hongaars gegeten, wat onze lieve Dalma had gekookt met wat hulp van de rest. En bij een potje 'Bang' hebben we onze vingers afgelikt aan een zelfgemaakte chocoladetaart.

Op de dinsdagen en donderdagen volg ik gewoon ook nog m'n Finse lessen, oftewel 'Survival Finnish'. Tijdens deze lessen leer je dingen zoals elkaar groeten, tellen, namen van etenswaren, Pizza Maria....maar vooral heeft iedereen daar altijd veel lol! Zij het niet in het Fins, danwel in het Engels of je eigen taal. Mooi is dat.

En de afgelopen week is het hier niet erg koud geweest, behalve tijdens het weekend. Toen zijn mijn vingers er wel een paar keer bijna afgevroren met -15. Toen de temperatuur weer wat gestegen was begin deze week, ben ik met nog wat anderen dinsdag (studentenkortingsdag) gaan snowboarden. Als je eenmaal begint dan heb je het te pakken. Ik voel wel steeds m'n spieren na 2uur actief zijn in de sneeuw, maar dat weegt niet op tegen de lol die je hebt en de kick die je krijgt als je bochtjes een keer lukken zonder te vallen! Na veel oefenen kan ik misschien nog Dalma evenaren, die als een speer, met hele mooie bochtjes, beneden aan de berg minuten lang op ons moet wachten.

Ow, en heel belangrijk! Het eerste tentamen is 'in the pocket'! Een 4 (ja dat is voldoende op een schaal van 0-5) :D

  • 05 Februari 2009 - 19:15

    Linda:

    woehoee klinkt super goed allemaal! Blijven genieten!
    x Linda

  • 06 Februari 2009 - 15:55

    Angelique:

    Heerlijke chocoladetaart EN mooie fransmannen! Ik kom maar snel eens bij je op bezoek...

  • 07 Februari 2009 - 12:41

    Hannie:

    proficiat , met je eerst behaalde tentamen ...en tes als dat snowborden nou onverhoopt toch niet mocht lukken ...geen nood..... volgens mij kunnen ze je straks die berg ook wel af rollen !!!!!!! (hahah) veel fun xxx

  • 08 Februari 2009 - 18:47

    Anouk:

    hey meis!

    niks te klagen daar dus ;) en wat mooi dat je trots kunt zeggen dat je een 4 hebt haha, klinkt heel grappig ;) mooi dat je het gehaald hebt. wacht op je volgende verhaal!

    liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tessy

Scandinavië blijft me boeien. Nadat ik tijdens mijn Bachelor 3 maanden in Jyväskylä, Finland heb gestudeerd, ga ik nu Zweden eens bewonderen. Voor mijn promotie heb ik de kans gekregen om 3 maanden naar Gävle, Zweden te gaan. Ik ga samenwerken met een professor van de Universiteit van Gävle. Ik woon deze 3 maanden in Valbo, Zweden. Af en toe zal ik een update geven op deze site zodat jullie ook een beetje kunnen meegenieten :).

Actief sinds 30 Dec. 2008
Verslag gelezen: 142
Totaal aantal bezoekers 8740

Voorgaande reizen:

17 Oktober 2015 - 23 Januari 2016

Werkbezoek Zweden

05 Januari 2009 - 31 Maart 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: