Wat meer studie-activiteiten, ongelooflijk! - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Tessy Luger - WaarBenJij.nu Wat meer studie-activiteiten, ongelooflijk! - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Tessy Luger - WaarBenJij.nu

Wat meer studie-activiteiten, ongelooflijk!

Door: Tessy

Blijf op de hoogte en volg Tessy

18 Maart 2009 | Finland, Jyväskylä

Moi allemaal!

Nou, er is weer het een en ander gebeurd tijdens de afgelopen twee weken dat ik geen verhaaltje heb geplaatst op de site. Ik heb twee weekjes geleden enkele tentamens gehad. Op woensdag 4 maart had ik een tentamen van een blok ‘evolution’. Dit tentamen was niet zo goed gegaan, en helaas weer een herkansing erbij. Maar, donderdag, de herkansing van ‘introduction to evolution and ecology’ is goed gegaan en ik heb er dus gelukkig weer 4 studiepunten bij. Ook heb ik een ander tentamen (‘physical activity and ageing’) gehaald, dus dat zijn 2 punten nog er bovenop. Op het moment zit ik dus op 8 studiepunten. Donderdag, na de herkansing, heb ik ’s avonds heerlijk gegeten. Kipfilet zelf paneren en dan met pasta, Franse kaas en olie opeten. Heerlijk! Na het eten ben ik met Dalma en Vincent naar Myliarvi gegaan, waar Günter en Stefan (Oostenrijkers) wonen. Hier hebben we tot midden in de nacht poker gespeeld (zonder geld gelukkig, anders had ik vast en zeker niet mee gedaan!).
De volgende dag was het hartstikke warm hier. Wel lekker zo met het zonnetje, maar ontzettend balen dat al die sneeuw dan smelt….. Het is dan ook overal ontzettend vies op de wegen. ’s Avonds heb ik pasta gekookt voor Sander, Jorgen, Dalma, Veerle, en Marlies.
Het weekend heb ik lekker gerelaxt gedaan. Ik ben ’s avonds niet uit geweest, maar zaterdagavond heb ik bij Jorgen, Sander en Veerle gegeten. We hebben gekaasfondued met brood, wortels, selderij en broccoli. Daarna zouden we naar een of andere ‘bar14’ gaan, maar toen ik zag dat het gewoon een garage was ben ik maar mooi naar huis gegaan. Volgende keer toch maar gewoon naar het centrum, haha! Met de echte kroegjes en discotheken. Zondag weer naar de bieb gegaan, want ik zou een herkansing hebben de week erna, wanneer was nog onduidelijk. ’s Avonds zijn we met z’n allen naar de pizzeria gegaan: Misi (Hongaar), Dalma (Hongaars), Jorgen, Veerle, Sander, Marlies, Matias (Chinees), Xu Dashi (Chinees), Jiri (Tsjech) en Vincent (Frans). Ik had die middag met Marlies gereserveerd om zeker te zijn van een plaats! We hebben met z’n allen 3u in Pizzeria Maria gezeten, geslaagd avondje dus! Haha.

Jammer dat alle colleges van het blok ‘health psychology’ herhaling zijn. Dan is het niet zo motiverend om steeds alle aandacht erbij te houden, maar goed. Het Amerikaanse vrouwtje dat ons lesgeeft is heel grappig. Ze wijkt regelmatig een beetje af van haar stof, en dan is ze onderhand 20min aan het lullen over 1 sheet… haha. Uiteraard hebben we ook tijdens de afgelopen weken wat chinees gegeten! Dashi gaf Jorgen en Sander de opdrachten, die zij vervolgens uitvoerden. Was echt heel mooi om te zien! Haha. De dag na het Chinese eten hadden we de verjaardag van ‘ons Saander’. Hij is 23 jaar geworden en vierde dit met pannenkoeken en natuurlijk met ons allemaal erbij! Matias, Dashi, Marlies, Nina, Jiri, Dalma en ik waren allemaal van de partij. Jorgen moest deze avond helaas missen. De pannenkoeken hebben goed gesmaakt, en de chinezen hebben zich uitgeleefd met het pannenkoeken bakken! Als toetje kregen we ‘kakkapoepie’, had Sander zelf gemaakt. Een soort cake is het met koekjes, ei, suiker, boter en melk erin en dan komt dat uit de koelkast.
Donderdag mocht ik proefpersoon spelen voor een practicum. Eindelijk een course die een beetje naar mijn interesses is! Het sluit goed aan op BW, met alleen maar practica! Superleuk, denk ik. Dus ik was proefpersoon en er zijn ECG’s van mij gemaakt in rust en tijdens inspanning.

Vrijdag had ik een privé herkansing van ‘evolution’. Spannend of ik die gehaald heb, voor wel 5 studiepunten. ’s Middags hadden we onze laatste les van Phyllis Wacker, onze Amerikaanse lerares ‘health psychology’. We kregen relaxatietechnieken, echt om bij in slaap te vallen, zo ontspannend. Haha. ’s Avonds heb ik weer een pasta gemaakt, met kaas, lente-ui, cherrytomaatjes en tonijn, heerlijk!! Na deze maaltijd ben ik naar een ander gebouw gegaan naar Laura en Vita, zij gaven een klein feestje. Dus, iedereen natuurlijk op de gang (roken), maar het was heel gezellig! Zaterdag een poging gedaan tot uitslapen, maar dat is altijd tevergeefs. Na een goede schoonmaak in het appartement heb ik pizza gemaakt. Om 23.15u waren we pas klaar met eten en toen weer op naar feestje in the M-building. Zo spectaculair was het niet, en daarna zijn we nog naar het centrum gegaan. Hier was Dalma ook, dus dat was wel weer gezellig! Zondag voor het eerst eens lang uitgeslapen, wat dus wel nodig was na al die korte nachten…. Zondagavond ben ik naar Dalma gegaan, lekker eten koken (uiteraard met aardappels, wortels en ui, Dalma’s lievelingseten denk ik, of gewoon Hongaars) en nog wat spelletjes gedaan ’s avonds met Carlos (Spaans) en twee Italianen. Kon best, want ik was maandag toch weer vrij. Wel saai als je zo weinig les hebt, maar goed, ik mag niet klagen hier. Maandagavond, gisteren dus, ben ik naar het M-gebouw weer gegaan. Even bij het ‘feestje’ geweest van de mensen die naar Lapland zouden gaan ’s nachts. Ik zit zelf in een enorm saai gebouw, ik ken alleen mijn huisgenoot en heb verder geen idee wie er nog meer wonen. Maar het N en het M gebouw, daar staan de mensen altijd op de gang met elkaar te kletsen! Veel leuker, haha.
En vandaag, 18 maart, stond weer helemaal in het teken van practica! ’s Ochtends skin folds, bio-impedance en nog een meting voor de botdichtheid. 's Middags een lecture over de spieren en muscle strength (wat ik een ontzettend leuk onderwerp vind!!). Vanavond gaan we weer met aantal mensen Oostenrijks eten! Jaja, met name de mannen zullen gaan koken (als het goed is)..en ik ze uiteraard helpen, aangezien het in mijn keuken is, haha. Daarna waarschijnlijk naar een feestje in het teken van St. Patrick day (Ierse feestdag).

  • 18 Maart 2009 - 16:18

    Martje:

    Tessy, lang geleden!!
    Volgens mij bestaat jou tijd daar uit eten koken en opeten en heel veel feestje en natuurlijk hard blokken voor je tentamens :) veel plezier vanavond! Liefs

  • 18 Maart 2009 - 19:55

    Floris:

    Hey Tes,
    Je gaat daar wel veel feestjes af he! Geniet er nog maar van want het is over 2 weken over :P En het is hier al wat meer lente aan het worden! Wat meer zon en zo.
    Doei doei Floris

  • 21 Maart 2009 - 15:58

    Hannie:

    jaja en nog nog maar even smikkelen ....voor het echte leven HIER weer begint !! want wij beginnen heel zachtjes met aftellen TES .. geniet nog maar even ...en doe je best ( we verwachten niet anders van je ) doeike mun goeike dikke kus uit maarheeze

  • 22 Maart 2009 - 21:22

    Iina:

    Hoi Tessy,

    Even contact opnemen thuis, Floris heeft je nodig hier.

    Iina

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tessy

Scandinavië blijft me boeien. Nadat ik tijdens mijn Bachelor 3 maanden in Jyväskylä, Finland heb gestudeerd, ga ik nu Zweden eens bewonderen. Voor mijn promotie heb ik de kans gekregen om 3 maanden naar Gävle, Zweden te gaan. Ik ga samenwerken met een professor van de Universiteit van Gävle. Ik woon deze 3 maanden in Valbo, Zweden. Af en toe zal ik een update geven op deze site zodat jullie ook een beetje kunnen meegenieten :).

Actief sinds 30 Dec. 2008
Verslag gelezen: 591
Totaal aantal bezoekers 8735

Voorgaande reizen:

17 Oktober 2015 - 23 Januari 2016

Werkbezoek Zweden

05 Januari 2009 - 31 Maart 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: