"De dooi" - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Tessy Luger - WaarBenJij.nu "De dooi" - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Tessy Luger - WaarBenJij.nu

"De dooi"

Door: Tessy

Blijf op de hoogte en volg Tessy

19 Januari 2009 | Finland, Jyväskylä

Moi!

Is nu wel weer tijd voor een vervolg over mijn leventje hier in Jyväskylä.
Vorige week ben ik erachter gekomen dat er hier in mijn 'studentendorp' veel feestjes worden gehouden. Eerst vertelde Marlies dat ze niet kon slapen vanwege het gebonk beneden haar, en maandag had ik datzelfde probleem. En omdat je ze moe bent van alle indrukken overdag, het koude weer en het heuveltje op-en-af fietsen, heb je het 's avonds ooit wel helemaal gehad. Maar rustig wachten en om 12u wordt het vanzelf wel wat stiller.

Overdag op maandag zouden Marlies en ik ons eerste college hebben. Dus wij, vol goede moed naar de collegezaal en wachten tot de 'lecturer' komt. Maar....geen lecturer. De Finse studenten snapten er niks van, omdat dit totaal niet overeenkomt met de Finse mentaliteit. Het is hier gewoonte dat de colleges stipt om 'a quarter past' beginnen. Maar goed, we kregen achteraf te horen dat de niet-Fins sprekende studenten gewoon maar een book exam moeten doen. Dus op eigen houtje een boek moeten doorspitten. 's Middags hebben we voor het eerst GRATIS gefitnesst. Het is echt ongelooflijk hoeveel sporten je hier gewoon gratis kunt doen, inclusief fitnessen. In Maastricht is dat wel anders! Dus ik heb me daar goed kunnen uitleven.

Dinsdag was het helaas gaan dooien, schijnbaar uitzonderlijk hier voor deze tijd van het jaar. Maar goed, lekker door de derrie fietsen en vies worden.... Ik was blij als het weer zou gaan vriezen. Na heerlijk te hebben geluncht en weer mezelf vol te hebben gegeten (het is daar echt lekker!! vooral het brood), had ik 's middags weer Finse les. 's avonds hebben we bij Jorgen en Sander met Marlies, Nina en Xu Dashi soep gegeten met broodjes. Daarna hebben we nog wat bij hen gedronken en zijn we later op de avond naar de 'Kick off party' gegaan in de discotheek Kharma. Echt een mooie tent, maar er waren niet heel erg veel exchange students. Heel vroeg in de ochtend was het wel weer tijd om naar huis te gaan, dus moe van het dansen en kletsen ben ik naar huis gefietst met de rest.

Woensdag natuurlijk lekker even uitslapen tot een menselijke tijd. 's Middags lekker m'n kleren en ander wasgoed gewassen. Om 17u ben ik met Nina naar het volleybal gegaan voor de 'advanced'. We dachten dat 'beginners and women' te laag voor ons zou zijn, aangezien wij toch al redelijk lang deze sport uitoefenen. We kwamen aan in de sporthal, en er bleken eigenlijk alleen mannen te zijn. Maar goed, een poging kan geen kwaad. En aan het eind kwam er zelfs een Fin naar ons toe om te vragen of we volgende week weer willen komen! Nou, als dat geen compliment is, haha. Op weg naar huis was het ontzettend vermoeiend, net twee uur sporten achter de rug en nog geen avondeten, terwijl het al 19u was geweest! Dan kun je vooral de behoorlijk stijle heuvel in onze straat Roninmäentie niet meer opkomen...dus dat werd lopen. Wat smaakt eten lekker als je zo leeg bent in je maag! Ik heb deze dag ook mijn reisje naar Lapland geboekt, dus 16 februari zal ik naar een nog kouder deel gaan met 100% garantie op sneeuw en 90% garantie op helder weer zodat we het Nooderlicht zeer waarschijnlijk kunnen zien. De rest van de avond heb ik me koest gehouden. Wel typisch dat het toch weer iedere avond minimaal 23 of 24u is voordat ik in bed lig..

Donderdag was het gelukkig weer aan het vriezen! Buiten wel oppassen geblazen vanwege het ijs op het fietspad, maar nu werd m'n jas niet meer zo vies. 's Avonds ben ik met Nina naar Dalma (Hongaarse) thuis gegaan en hebben we wat gedronken en gekletst en geschminkt samen met Megan (Canadese) erbij. Die avond zou om 21u de Stammtisch beginnen met als thema 'gottic and metal'. Dus dat werd verkleden, nouja, zwarte kleren aan is voor mij al prima. Nadat Jorgen en Sander ook waren gekomen hebben we een poging gedaan om te lijken op Kiss..er zijn veel foto's van ons genomen dus blijkbaar wel aardig gelukt. Eenmaal aangekomen op het feest was het echt grappig te zien dat iedereen echt zijn best had gedaan om er naar het thema uit te zien!

De volgende ochtend was ik op tijd wakker en was blij dat het nog een beetje kouder was! Steeds meer kans om in het weekend misschien al te kunnen schaatsen. 's Middags ben ik weer even gaan fitnessen na enige tijd in de Liikkunta bieb door te hebben gebracht. Marlies en ik hebben 's avonds nog boodschappen gedaan voor onszelf, Nina, Sander, Jorgen en Jiri. We hadden echt ontzettende trek, dus hebben goed veel lekkere dingen gekocht. Op het menu stond voor die avond gemarineerde kip, gebakken in olie en citroen, frietjes en heel veel groenten. Het was zó stil aan tafel, heerlijk! Iedereen was aan het genieten, want we hadden allemaal echt trek. Toen iedereen uit mijn flatje weg was, kwam mijn huisgenootje eindelijk aan. Ik zat me al af te vragen wat voor haar 'mid-January' was.... vrijdag dus. Ze was echt helemaal uitgeput van haar lange reis vanuit Toronto, dus ik heb haar verder maar niet te veel gebombardeerd met vragen.

Zaterdag was het nog kouder en mooi helder weer. Dus toen ik opstond kon ik de opkomende zon zien, echt zo prachtig met die wit besneeuwde bomen en een rode zon! Ik hoop dat de foto's goed zijn gelukt. Die ochtend hadden we een zaaltje gereserveerd om te met z'n allen (Jiri, Sander, Jorgen, Nina, Marlies en ik) te gaan volleyballen. Het was nog al een gepuzzel om in het Liikunta gebouw binnen te komen, maar uiteindelijk is het gelukt. Na deze fysieke actie ben ik naar de stad gegaan om eens (jah..eindelijk!) een muts te kopen. Lekker warm joh, nu tocht het niet zo bij mijn hoofd. Terug op mijn kamer heb ik lekker even relaxt gedaan en ben om 18u naar Matias (Chinees) gegaan voor het avondeten. Hij zou met Xu Dashi gaan koken. En het was wederom smullen. Allemaal een kommetje rijst voor je neus en wat 'gemeenschappelijke' borden met groente en vlees gebakken in olie en kruiden. Toen alles op tafel stond konden we weer ons best gaan doen met de stokjes....dat is nogal een opgave, vooral als je eten steeds weer valt. Maar, wel een uitdaging en uiteindelijk had iedereen alles opgegeten. De Chinezen stonden er versteld van. Matias had nog wat souvenirs meegenomen uit China, ontzettend mooi en lief! Heb ik zelf helemaal niet aan gedacht om wat uit Nederland mee te nemen...maar ik zou eigenlijk ook niet weten wat. Na 's avonds laat nog een wasje te hebben gedraaid ben ik met Xu Dashi, Matias, Jorgen en Sander 'downtown' gegaan en ben ik terecht gekomen in een rockbar (Katse). Was wel gezellig en er had ook nog een cover rockbandje opgetreden. Dit keer zonder entree te betalen! En drinken te halen in het happy hour, BETER!! Simon (Duitser) was zondag jarig, dus om 12u begonnen we met z'n allen te zingen, met als beloning een biertje van de jarige job.

Nou, zondag had ik de planning om te gaan schaatsen, maar niet met een moe hoofd. Dus dat idee heb ik maar laten varen en heb lekker niks gedaan die dag. Ik ben 's avonds wel lekker de sauna in gegaan, die dit keer bijna uitpuilde met meiden!
Maandag heb ik voor het eerst geschaatst op het meer achter Agora (deel van de uni). Ik heb 2 rondjes van 3,5km gemaakt, en toen had ik er wel genoeg van al. Het sneeuwde een beetje, dus de lucht was erg grauw. Nu hopen dat het wat helderder wordt, zodat het uitzicht nog mooier is!

  • 19 Januari 2009 - 15:02

    Martje:

    Jeej ik ben de eerste :)! Klinkt allemaal heel leuk, mooie landschappen, leuke mensen, lekker eten en veel feestjes! Jaloers! Geniet ervan en hopen dat je nog veel rondjes op je schaatsen mag maken, voordat het weer gaat dooien!!


  • 19 Januari 2009 - 16:37

    Petra:

    Heej,

    Zo te horen, heb jij het wel naar je zin! Lekker eten, sporten, volleyballen, schaatsen.... echt iets voor jou!
    Geniet er maar goed van!

    Liefs,
    Petra

  • 20 Januari 2009 - 15:26

    Hannie:

    hai.....tessie , wel lekker daar dat leventje bij jou !!!! weet je zeker dat je nog aan de studie moet ???? geniet ze maar lekker hoor meissie.. het is weer zo voorbij !!!!! dooeeegg

  • 21 Januari 2009 - 13:40

    Dorien:

    Wat een verhalen! Heerlijk om die te lezen bij de Nederlandse verwarming met een grote kop thee! :p Kom maar op met het volgende verhaal....

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tessy

Scandinavië blijft me boeien. Nadat ik tijdens mijn Bachelor 3 maanden in Jyväskylä, Finland heb gestudeerd, ga ik nu Zweden eens bewonderen. Voor mijn promotie heb ik de kans gekregen om 3 maanden naar Gävle, Zweden te gaan. Ik ga samenwerken met een professor van de Universiteit van Gävle. Ik woon deze 3 maanden in Valbo, Zweden. Af en toe zal ik een update geven op deze site zodat jullie ook een beetje kunnen meegenieten :).

Actief sinds 30 Dec. 2008
Verslag gelezen: 91
Totaal aantal bezoekers 8742

Voorgaande reizen:

17 Oktober 2015 - 23 Januari 2016

Werkbezoek Zweden

05 Januari 2009 - 31 Maart 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: