Lapland!!! - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Tessy Luger - WaarBenJij.nu Lapland!!! - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Tessy Luger - WaarBenJij.nu

Lapland!!!

Door: Tessy

Blijf op de hoogte en volg Tessy

01 Maart 2009 | Finland, Jyväskylä

16 februari was de dag dat we naar Lapland zouden vertrekken met z’n allen. Om 1u ’s nachts werden de studenten uit Roninmäki en Myllyjärvi opgehaald met de bus. Jorgen, Sander en ik zijn hier ingestapt. Daarna zijn we doorgereden naar Kortepohja, waar Dalma er nog bij kwam.
De reis begon pas echt om 1.30u. De hele dag waren we allemaal al op geweest, dus we waren behoorlijk moe aan het begin van de reis. Maar goed, slapen is er uiteindelijk niet echt van gekomen de heenreis. Alle mensen in de bus die het toch wel leuk en spannend vinden om naar Lapland te gaan.
Om 7u hebben we in een wegrestaurant ontbeten en zijn daarna weer verder gereden. Iedereen probeerde te gaan slapen, maar in een bus is dat echt niet relaxt. Bovendien, er zaten 50mensen + buschauffeur in de bus, dus stil is het bijna nooit. In Kemi zijn we naar het KEMI SNOWCASTLE geweest. Heel mooi om te zien hoe ze daar van allerlei figuren en graveringen in ijs hebben gemaakt! En het was ook nog eens hartstikke mooi weer, wat wel betekent dat het dus ook heel erg koud was! Ik geloof dat we de hele week zo’n –30ºC hebben gehad.
In het dorpje hebben we ook nog boodschappen gedaan voor de hele week. Van tevoren zijn de cabins (huisjes) ingedeeld en Jorgen, Sander, Dalma en ik zaten bij 2 Italianen (Claudia en Giovanni), 3 Fransen (Tiffany, Vincent en Gaël) en 1 Australiër (Gavin). Wij hebben met z’n vieren samen boodschappen gedaan met Claudia en Giovanni, omdat de rest niet mee wilde eten met ons…ongezellig een beetje.
Later in de middag zijn we aangekomen in Santa Claus Village. Hier moesten we ons avondeten kopen als je dat wilde, maar de prijzen lagen wel behoorlijk hoog! Santa Claus Village is grappig om te zien, en het is ook gratis entree, maar verder is het vooral toerisme daar. Allemaal souveniertjes die je daar kunt kopen.
’s Avonds laat, 22u, zijn we aangekomen in Vasatokka, waar we de week zouden verblijven. Na alles uitgepakt te hebben zijn we met z’n allen naar de sauna’s en common room gegaan. Heel onze cabin ging mee naar de sauna, wel gezellig dus! Uiteraard waren ook hier dames en heren gescheiden. De sauna’s lagen aan een heel groot meer, dus je kon na een zit in de sauna ook in het meer gaan. Maar goed, dat is nog een tikkeltje kouder dan in Jyväskylä, dus ik ben er toch maar niet in gegaan.

De volgende dag (woensdag alweer), hadden we een Survival Course. ’s Ochtends moest iedereen zich verzamelen in de ‘lesruimte’ waar we wat informatie kregen over overleven in de kou van Lapland. De belangrijkste dingen om daar altijd op zak te hebben zijn (1) een mes en (2) lucifers. Ook moet je aan iemand laten weten als en waar je op pad gaat, zodat als er iets gebeurt, iemand ervan op de hoogte is.
De survivaldag zijn we begonnen met het ijsvissen. Hierbij moet je een gat maken in het ijs (zo’n 40cm dik geloof ik) met een speciaal gereedschap (soort grote kurkentrekker). Dan moet je het hengeltje (van hout) in het gat doen en deze vastzetten met een ander stokje. Daarna bedek je het gat met wat sneeuw, zodat het niet helemaal weer dicht gaat vriezen. Een paar dagen wachten, en dan zouden we te weten komen of we wat gevangen hadden. Hierna zijn we naar het ‘basiskamp’ in het bos gegaan in Vasatokka. Als eerste heb ik hier met een groepje Snow Shoe Orienteering gedaan. Je krijgt dan speciale sneeuwschoenen (soort plastic tennisrackets) die je vastmaakt aan je schoenen. Met een map en een kompas moet je dan naar enkele punten lopen, kriskras door het bos heen. En het was echt prachtig weer, dat ik het echt genieten vond om toen lekker in de kou, met een zonnetje, door het bos te lopen! Rond 12u kwamen we weer terug bij het basiskamp, waar er voor ons een lunch klaar zou staan. Worstjes van het vuur, met puree en koffie of thee. Uitkijken dat je puree en saus niet bevriest, dat ging echt niet normaal hard, haha! Na de heerlijke lunch, die je wel nodig hebt als je weinig hebt geslapen en het superkoud is, zijn we een vuurtje gaan stoken en quinzees gaan maken. Die jongens die leven zich altijd helemaal uit bij vuurtjes maken, mooi is dat. Met al die sneeuw en het ooit natte hout (wat wel meevalt omdat de sneeuw niet echt plakt), moet je op een andere manier een vuurtje stoken. Je moet eerst een basis leggen van houtjes, nat of droog. Hierop maak je dan een soort piramide en met je mes snijd je schilfers op de goede stukken hout zodat het vuur sneller gaat branden. Goed, voor de juiste techniek moet je gewoon zelf maar een keer naar Lapland. Na het vuurtje stoken gingen we een quinzee maken. Dit is de Amerikaanse benaming voor een soort iglo. Niet heel moeilijk om te maken en het is inderdaad een stuk minder koud in zo’n quinzee omdat de sneeuw goed isoleert.
Na het programma van die dag ben ik met Jorgen en Sander nog daar gebleven, omdat zij nog even wat langer de pyromaan wilden uithangen (en met name Jorgen). Dus, hun ‘vuurtje’ werd steeds groter en groter. Op een gegeven moment konden we er gewoon lekker bij gaan zitten met onze handschoenen uit, zoveel warmte gaf dit vuur. Eenmaal weer terug bij de cabin hebben we met z’n allen marshmallows gebakken boven de openhaard, gezellig! Daarna zijn we gaan koken en de sauna in gegaan weer. Sauna is toch wel lekker als het zoveel onder 0 is.

Donderdag zouden we naar de Arctic Ocean gaan. Via Noorwegen zouden we in Bugoynes de stop maken om de Arctic Ocean te zien en erin te zwemmen wie dat wilde. Het was aan de Ocean een stuk minder koud, maar –10ºC. Weer mooi weer die dag, dus ik heb nog een paar mooie foto’s kunnen maken. Dalma, de diehard, was in de Arctic Ocean gegaan. De rest van onze cabin heeft geen pogingen gewaagd. En iedereen maar wodka drinken om warm te blijven, en dan vooral de Tsjechen!! Die vinden bier en wijn maar voor watjes, en zullen dan zeggen dat je echt alcohol moet gaan drinken (wodka dus). Na weer de hele reis terug in de bus (wat heel saai en vermoeiend was), kwamen we pas om 19u weer thuis aan. Iedereen had natuurlijk enorme trek, dus we zijn weer gaan koken. Hoewel, vandaag wilden Claudia en Giovanni koken, omdat we pasta gingen eten. Dat kun je natuurlijk het beste overlaten aan de Italianen. De traditionele pasta bolognese in Italië bevat de volgende ingrediënten: rode saus, gehakt, ui, wortel, veel zout, olijfolie, selderie en cayennepeper. Lekker! Na het eten zijn we met een volle maag de sauna in gegaan, niet heel fijn, dus het was dit keer maar een korte zit, haha. Omdat Dalma tijdens de Survival Course bijna bevroren was, heeft zij het vuurtje stoken niet meegekregen. Daarom hebben we ’s avonds, na de sauna, een vuurtje bij het meer gemaakt. Hier lag ontzettend veel sneeuw, dus het gat werd maar dieper en dieper waar we het vuur in hebben gemaakt. Met z’n vieren (Jorgen, Sander, Dalma en ik) hebben we nog worstjes gebakken boven het vuur, lekker. Maar dit vuurtje was toch wat kouder dan tijdens de survivaldag.

Vrijdagochtend zijn we met de ene helft van de groep naar de Reindeer Farm geweest. We hebben hier uitleg gekregen over de rendieren en over het terrein dat de mensen daar beheren. Rendieren maken bijna nooit geluiden, er zijn maar twee momenten wanneer ze zichzelf laten horen. Iedereen kreeg eten om de rendieren te voeren. Ze lagen allemaal vast aan bomen met kettingen, wat ik wel een beetje zielig vond, en sommigen waren best bang als je te dicht bij kwam. Maar goed, eten is eten, dus dat wilden ze wel hebben. Hierna mochten we allemaal een ritje maken in een slee, getrokken door een rendier. Dus, ik, met Dalma, in een slee. En we hadden het snelste rendier! Dat was echt lachen, haha. Ook grappig hoe die beesten lopen, net of ze motorisch niet helemaal goed in elkaar zitten. Na ons ritje zijn we binnen in een tipi-hut achtig iets gegaan, waar we warm drinken kregen en een soort cake-koek. Het terrein met de rendieren wordt daar gerund door de Inari, een volk dat verspreid woont over Finland, Noorwegen, Zweden en een klein deeltje van Rusland. Zij hebben ook een speciale klederdracht (verschillend over de 3 soorten Inari), en zij maken ook gereedschap en andere dingen zelf. Dus, messen, kopjes, en andere dingen hebben we hier gezien. Er is zelfs nog een klein optreden geweest van een Inari-vrouw. Zij ging voor ons zingen, een traditioneel lied van haar volk in haar eigen taal. De Inari-taal is een combinatie van onder andere Fins en Hongaars is mij verteld. Hongaars zal er niet extreem veel in verweven zitten, aangezien Dalma ze niet echt kon verstaan of volgen.
Na het bezoekje aan de Reindeer Farm zijn we na een vroege lunch gaan cross-country skiën over het meer en door de bossen. Bij het meer hebben we nog gekeken wat onze vangst van het ijsvissen was, maar helaas hadden we van de 7 plaatsen maar 1 vis gevangen. Het cross-country skiën, weer op een prachtige dag, is echt heel erg leuk! Wel een beetje vermoeiend, maar ontzettend leuk om te doen. Volgens mij wordt het in Nederland gewoon langlaufen genoemd.
Na ons ski-tochtje zijn we met heel de groep naar het Siwa museum gegaan. Hier hebben we allemaal uitleg gekregen over de ontwikkelingen in Fins Lapland, zowel natuurlijk als cultureel. Best interessant, maar na een tijdje vond ik het niet meer leuk omdat ik echt helemaal doodop was van het drukke programma en het relatief weinig slapen. Ik was daarom ook blij toen we eenmaal weer terug in de cabin waren. Allemaal hadden we weer enorme trek, dus we zijn meteen gaan koken. Weer soep, zoals we woensdag ook hadden gemaakt, en een salade van groene of witte kool. Voor de sauna lekker de salade gegeten, en de soep hebben we na de sauna, om 23.30u (!!!) met z’n allen nog opgegeten. ’s Avonds hebben we onze tassen ingepakt en zijn gaan slapen.

Zaterdag zouden we alweer richting het zuiden van Finland gaan. ’s Ochtend hebben we eerst de hele cabin schoongemaakt en daarna zijn we vertrokken richting Saariselkä. Op deze plaats konden we gaan skiën, naar de spa, de Husky-safari maken of Snowmobile safari doen. Ik ben eerst naar de Spa geweest. Dat was echt weer even lekker ontspannen, met afwisselend Turkse sauna (stoomsauna) en zwembad! Was wel even schrikken dat de Turkse sauna wel gemengd was, terwijl je verwacht dat dit niet zo is….. Haha. Na dit relaxen zijn we de Husky-safari gaan maken. Ze waren te horen, de honden. De hele tijd blaffen en huilen… Ik heb het tochtje met Dalma gemaakt. Wanneer de husky’s van hun thuisfront weggaan, dan gaan ze niet snel omdat ze eigenlijk het liefste om zouden willen draaien. Daarom was de terugtocht ook iets sneller, hoewel ze de hele tijd maar moeten poepen en plassen. Vergeleken met onze hond thuis was dit echt niet normaal veel! Weer terug bij start van de tocht kregen we een pannenkoek en nog warme bessensap (traditioneel in Fins Lapland). Lekker na zo’n koud tochtje!
Hierna weer de terugreis in de bus vervolgen. Bah. Nog zo lang voor de boeg, en echt zo gaar van de hele week met het drukke programma! Iedereen was ook zo moe, dat we allemaal hebben geslapen. Dit was ook de enige keer in de bus dat ik echt heb geslapen.
Zondagochtend om 5u was ik terug op mijn kamertje, met een echt bedje in plaats van een matrasje! Hoewel ik heel goed heb geslapen in de cabin in Vasatokka. Toen Jorgen, Sander en ik uitstapten heb ik eerst nog afscheid genomen van Claudia en Giovanni. Hier hebben we de hele week wel mee opgetrokken en het zijn twee hele leuke mensen. Helaas woonden ze in Tempere en als je dit leest zitten ze allebei weer in Italië…. Afscheid nemen is het vervelendste deel wel altijd van reisjes enzo… Maarja, het hoort erbij.

Zondag even geslapen nog en toen weer op tijd op, want maandagochtend had ik alweer een tentamen… Achjah, het kon niet anders gepland worden helaas. Dus maandag vol goede moed wilde ik naar het tentamen toe gaan. Weg fiets….. Shit!! Dus toen heb ik maar gerend naar de uni, anders was ik bang dat ik het niet zou halen. Gelukkig kwamen Jorgen en Sander me nog voorbij gefietst, dus kreeg ik een liftje. Het tentamen was niet heel erg moeilijk, maar toch, meer leren had wel geholpen. Dus nu even afwachten of ik deze wel zal hebben gehaald of niet.
Afgelopen week ben ik ook weer gaan snowboarden, en het lukt weer ietsje beter. Het is echt superleuk! Donderdag had ik weer een tentamen van Survival Finnish. Gezien de lessen die we hebben gehad, kon het niet veel voorstellen. En inderdaad, ik heb hem ruimschoots gehaald! Jammer dat de 2 studiepunten hiervoor niet tellen. Als afsluiting van de dag was er weer een Stammtisch!! Dit keer georganiseerd door de Benelux en Frankrijk, met het ‘passende’ thema, ‘Oscar gala’. Wel leuk verzonnen, maar er waren echt heel weinig mensen in gala helaas. We hebben met Jorgen, Sander, Melissa, Marlies, Meagen, Misi en mijzelf bij Dalma gegeten. Ze had een soort pannenkoek van aardappels, eieren en natuurlijk uien gemaakt. Lekker joh! Daarna met z’n allen naar het feestje toe. Er waren ook dit keer niet veel mensen, en weinig verkleedde mensen. Maar toch wel heel gezellig altijd weer.
Zaterdagavond had ik weer een aantal mensen bij mij zelf uitgenodigd om te komen eten, en de bloemkool met aardappels, ham, ui, crème fraîche en kaas was helemaal geslaagd. Vooral de jongens hebben zeker hun buikje rond gegeten. Daarna nog spelletjes gedaan en toen ben ik naar een ander gebouw gegaan waar wat Spanjaarden een feestje hielden. Er zijn hier 2 gebouwen in de straat waar ik woon met echt superveel Fransen en Spanjaarden, niet normaal! Maar goed, nu is het weer tijd om te leren voor de volgende twee tentamens a.s. woensdag en donderdag. Allemaal biologie (evolutie), dus even wat anders dan bewegingswetenschappen en bioregulatie…

  • 02 Maart 2009 - 08:13

    Loes:

    Heey Tes,

    Zo weer een hoop beleefd zie ik wel! Lapland is wel goed bevallen dus.
    Ik zal je binnenkort eens mailen, want ook hier gaat het leventje door ;), en ik heb ook wel wat dingetjes te vertellen. Spreek je snel!

    Kus

  • 02 Maart 2009 - 15:06

    Hannie:

    zo dat was het weekje wel !!! Dat heb je toch maar mooi extra meegepikt
    Enne heb je het in de gaten : je langste tijd daar zit er alweer op ...we beginnen de weekjes al aftetellen!!!
    En bij ons laat het zonnetje zich al héel voorzichtig zien .... zal strax effe wennen worden voor jou !! liefs hannie

  • 02 Maart 2009 - 16:04

    Liza:

    Jaloers... Nu wil ik ook naar de sneeuw. Maar hier is het gelukkig wel wat warmer;)

    Het lijkt wel een beetje of je al je tijd doorbrengt in de sauna, aan het eten of op een feestje. Mmm... het betere leven. Gelukkig lees ik dat je af en toe nog een tentamen hebt, om het lezersleed wat te verzachten.

    Veel plezier nog!

  • 02 Maart 2009 - 22:43

    Iina:

    Hoi Tessie,

    Nu, snel terug in Nederland! Anders wordt je helemaal Finse..

    Niet dat ik er iets tegen zou hebben, maar toch. :-D

    knuffel,
    Iina

    P.S. Ik hoop dat je dat mooi kan vinden, de Finse manier van het leven -- met ijsvissen enz. Heb je al de lynx gezien?? Wow, hij is een prachtige beest, zeg!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tessy

Scandinavië blijft me boeien. Nadat ik tijdens mijn Bachelor 3 maanden in Jyväskylä, Finland heb gestudeerd, ga ik nu Zweden eens bewonderen. Voor mijn promotie heb ik de kans gekregen om 3 maanden naar Gävle, Zweden te gaan. Ik ga samenwerken met een professor van de Universiteit van Gävle. Ik woon deze 3 maanden in Valbo, Zweden. Af en toe zal ik een update geven op deze site zodat jullie ook een beetje kunnen meegenieten :).

Actief sinds 30 Dec. 2008
Verslag gelezen: 147
Totaal aantal bezoekers 8724

Voorgaande reizen:

17 Oktober 2015 - 23 Januari 2016

Werkbezoek Zweden

05 Januari 2009 - 31 Maart 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: